De wereld veroveren met jouw merk en product. Wie wil dat nu niet? Of je net gestart bent met een hyper innovatieve startup of al jaren onderneemt in eigen land; ‘going global’ spreekt tot de verbeelding!

 

Volop kansen

Waarom dat zo is, is eenvoudig te begrijpen. Ook buiten Nederland is er een markt met veel begerige consumenten en met bedrijven die dienstverlening nodig hebben. Nu vooral het internet ervoor zorgt dat de wereld aan onze voeten ligt, zien veel ondernemers kansen in het buitenland. Dat is niet alleen interessant, ook de sales-drive is in het algemeen een belangrijke trigger om ‘ook eens aan het buitenland te denken’. Waarom niet uw bedrijf uitbreiden naar het buitenland en de afzetmarkt vergroten?

En kansen liggen er ook zeker! Vanuit andere disciplines van Visser & Visser is inmiddels de nodige expertise opgebouwd met zakendoen in het buitenland. Ons team ‘international business’ begeleidt ondernemers met fiscale en juridische kennis, en helpt zo om in de wirwar van regels de (on)mogelijkheden scherp te krijgen. Dat helpt om de droom concreet te maken!

 

Stabiele basis

En toch.. naast het enthousiasme voor zakendoen in het buitenland, blijft oog voor de huidige werkelijkheid en de achtergrond van de organisatie van belang. Niet om het enthousiasme meteen te temperen, maar juist om bewuste keuzes te kunnen maken. Want waar je vandaan komt (de huidige situatie van je organisatie) is wel degelijk van invloed op wat er komen gaat. Dat punt verdient dan ook absoluut overweging. Enkele opmerkingen om dit wat te verduidelijken.

Is de groei van uw bedrijf in eigen land de laatste jaren heel snel gegaan? Dan kan het best zo zijn dat de vraag ook buiten de landsgrenzen op dit moment groot is. Maar hoe was dat een aantal jaar terug? Wat gebeurt er als er een nieuwe crisis uitbreekt? Is de organisatie zelf robuust genoeg om snel op te schalen en – indien nodig – ook weer af te schalen?

Is de basis van uw organisatie op orde? Ja, dat is een blauwe vraag, maar wel heel nodig als het gaat over gewenste internationalisering. Is uw organisatie er klaar voor? Een extra divisie opzetten in Nederland is al een hele stap, maar internationaal uitbreiden heeft nog meer impact. Dan is het belangrijk dat de processen goed zijn georganiseerd, dat het management staat als een huis en dat de ambities gedeeld worden.

 

Open deuren?

Wellicht, maar het is niet goed om deze vragen over te slaan. Wij zien nog veel organisaties waar die basis niet op orde is. Waar het (soms wonder boven wonder) al een tijdje goed gaat, maar de directie iedere dag hoopt dat er niets geks gebeurt. En waar bij piekmomenten alle orde verdwenen is, afspraken niet meer bestaan en vooral hard (over)gewerkt wordt om de klant tevreden te (blijven) stellen. Met alle logische gevolgen voor de gezondheid van de organisatie en de medewerkers. Helemaal niet zo gek dus om de stressbestendigheid en stevigheid van de eigen organisatie nog eens goed tegen het licht te houden, juist in zo’n onderzoeksfase richting internationalisering. Is de basis stabiel, dan is de stap veiliger en de kans op succes vele malen groter!

 

Investeren in de ander

Overigens wordt de term ‘going global’ ook gebruikt in een ander kader; dat van investeren in de wereld om ons heen en bijdragen aan opbouw en groei van ontwikkelingslanden. Die drempel is voor iedere organisatie laag: iets betekenen voor mensen elders in deze wereld. Door met financiële middelen projecten te steunen, een eigen project op te zetten of misschien wel expertise in te zetten ten dienste van de medemens ver weg. Dat is misschien minder goed voor de portemonnee, maar wel goed voor deze wereld!

Hoe u ‘going global’ ook wilt invullen, kies bewust en ga ervoor!

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur