Onze collega’s Bartjan Boer en Arie van Baaren nemen het heft in eigen handen en stellen elkaar vijf vragen over het werk, maar ook privé. Bartjan werkt inmiddels al vijf jaar bij Growteq. Na zijn opleiding Business IT Management aan de Haagse Hogeschool is hij gaan werken bij Growteq. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen, Eline is 4 jaar en Maurits 2 jaar. Onze businessunit Growteq helpt organisaties te groeien door de inzet van technologie. We vertalen data naar bruikbare inzichten en zorgen dat processen efficiënter en gebruiksvriendelijker worden. Alles zodat organisaties beter, sneller en succesvoller kunnen worden. We doen dit door de inzet van maatwerk applicaties, Salesforce, Qlik Sense en Power BI.
Arie is sinds januari 2018 werkzaam bij SQALE. Daarvoor heeft hij zeven jaar bij een adviesbureau gewerkt na zijn opleiding Bedrijfskunde aan de Hogeschool Rotterdam. Arie is sinds een jaar vader van Sven. SQALE is ook een businessunit van Visser & Visser. Onze SQALE adviseurs leveren diensten op het gebied van organisatieadvies, grip op proces, organisatie en informatie en verandermanagement.
1) Bartjan aan Arie: Kun je mij uitleggen hoe SQALE is ontstaan?
‘SQALE is ontstaan vanuit verbinding. Verbinding met mensen die elkaar kennen en waarderen om de kwaliteiten die ze hebben. Het gevoel ontstond: we moeten iets met elkaar op een manier die past bij deze tijd en bij ieders belangen. Aan de ene kant ZZP’ers die het fijn vinden om zelfstandig te zijn, maar wel af en toe de mogelijkheid hebben om te kunnen sparren met collega’s. Aan de andere kant mensen die het fijn vinden om in een organisatie te werken. Dit is samengebracht in een coöperatie: SQALE.’
2) Arie aan Bartjan: Wat doe jij precies binnen Growteq?
‘Ik ben begonnen als mede-ontwikkelaar rondom managementinformatie en dashboarding. Samen met Jan Maarten ben ik gestart met webapplicatie-ontwikkeling en daar ben ik steeds meer in gegroeid. Je ziet vaak dat bedrijven managementinformatie willen hebben over gegevens die ze nog niet vastleggen. Dit jaar ben ik juist meer opgeschoven naar het uitwerken van architectuur. Dat houdt in dat je meer klantcontact hebt en de vertaalslag maakt van de wens van de klant naar het uiteindelijke op te leveren resultaat.’
3) Bartjan aan Arie: Hoe zou jij de sfeer binnen jullie team omschrijven?
‘De sfeer is informeel, gezellig, hardwerkend en menselijk. Er is altijd oog voor elkaar. We zijn op de hoogte van elkaars privésituatie en vinden het ook belangrijk om dat van elkaar te weten. We houden niet van een al te formele manier van omgaan met elkaar. Ook de werksfeer is heel open, waarbij we continu in contact zijn met elkaar en niet wachten met feedback tot het functioneringsgesprek.’
4) Arie aan Bartjan: op welke tijden werk jij het liefst en ben je het meest productief?
‘Ik werk het fijnste overdag en ben het meest productief in de ochtend. De flexibele werktijden vind ik ideaal. Je zit hier niet vast aan het werken tussen 08.00 en 16.30 uur, maar begint op het tijdstip dat voor jou het beste is. Soms is dat wat later en werk je wat langer door. Op die manier kan ik ook twee dagen in de week helpen met het opstarten van het thuisfront.’
5) Bartjan aan Arie: van welke werkzaamheden krijg jij energie?
‘Wat ik heel leuk vind aan mijn werk is het scheppen van duidelijkheid. Bij een gesprek beginnen met een bepaalde vraagstelling, waarna je vervolgens de gedachten ordent en zorgt dat iedereen met een concreet beeld de deur uitstapt. Ik merk vaak dat de vragen die ik stel ook de vragen zijn die bij anderen opkomen. Het helpt om als buitenstaander vragen te stellen als: Hoe zit dit? Waarom is het zo geregeld? Wie doet dit? Vaak krijg ik dan de reactie: ‘Hé, zo hebben we er nog nooit over nagedacht’. Het bieden van overzicht geeft mij energie!’
6) Arie aan Bartjan: welk onderdeel van je werk vind je heel tof en welk onderdeel wat minder?
‘Het meest toffe vind ik de uiteindelijke oplevering bij een klant. Helemaal als je dan de reactie krijgt: ‘Dit is precies wat ik zocht en dit helpt mij verder’. Het is fantastisch om een product af te leveren dat helemaal aansluit op de klant, zonder dat ze zelf aan de voorkant bedacht hebben wat ze echt willen. Kleine aanpassingen voor klanten die zorgen voor grote aanpassingen in de architecturen vind ik minder leuk. Het is lastig in het ontwikkelproces als van tevoren nog niet alles is uitgedacht en de resultaten gedurende het proces steeds veranderen.’
7) Bartjan aan Arie: hoe zet jij de klant centraal?
‘De klant staat altijd centraal. Het is misschien wel leuk om met de klanten de successen te vieren. Vaak gaan we gelijk door, maar het is juist goed om met elkaar stil te staan bij het behaalde doel. Bijvoorbeeld door na een intensief traject met de klant het resultaat te vieren met een borrel, lunch of diner.’
8) Arie aan Bartjan: wat vind jij belangrijk bij het klantcontact?
‘Ik denk dat het belangrijk is om aan de relatie met de klant te werken. Wanneer je intensief contact hebt met een klant is het goed om ook de persoonlijke aspecten aan te stippen en niet alleen werk gerelateerde zaken te bespreken.’
9) Bartjan aan Arie: hoe vind jij balans in werk en privé?
‘Vanwege de flexibele werkzaamheden en werktijden, kun je zelf de balans bepalen. Soms zijn er drukke weken, maar op een ander moment kan dit weer gecompenseerd worden. Mijn privéleven lijdt er zeer zelden door, omdat ik het zelf goed in de gaten houd. Ik geef mezelf op mijn kop als die balans weg is. Daarnaast is dit ook iets dat je met elkaar als team doet, waarbij je elkaar op dit gebied ook scherp moet houden.’
10) Arie aan Bartjan: waarin vind jij je ontspanning?
‘Ik haal veel ontspanning uit voetballen. Daarnaast zit ik op een koor. Op die momenten kun je je werk loslaten en het contact met anderen zorgt voor ontspanning.’
Ben jij op zoek naar een baan bij een vooruitstrevende organisatie met leuke collega’s en oog voor een goede werk-privé balans? Check: www.werkenbijvisservisser.nl.