Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen tegen het einde van het jaar, lange wachttijden bij de dealer om nog net in het huidige jaar een auto op kenteken te krijgen. Wie denkt dat dit te maken heeft met een passie voor het betreffende automerk komt vaak bedrogen uit; het draait om de centen. De bijtelling wordt door de wetgever al sinds jaar en dag gebruikt om de zakelijke rijder te sturen in de keuze voor de auto. Dit alles met het oog op het klimaat, met wisselend succes.
Met de opkomst van de hybride en daarna de elektrische auto is de regeling complexer geworden, met op het hoogtepunt vier verschillende tarieven. Die veelvoudigheid aan percentages is inmiddels minder geworden. In 2021 zijn er nog twee, het algemene tarief van 22% en het verlaagde tarief van 12% voor elektrische auto’s. Wel geldt dat lagere tarief maar tot een cataloguswaarde van € 40.000. Voor waterstof- of zonneauto’s geldt de 12% wel gewoon voor de gehele cataloguswaarde.
Aanpassing bijtelling leaseauto
Op Prinsjesdag heeft het demissionaire kabinet de plannen voor 2022 aangekondigd. Daarbij zijn ook aanpassingen aan het bijtellingsregime aangekondigd. Het grensbedrag voor het verlaagde tarief voor elektrische auto’s gaat naar beneden, en wel naar € 35.000. In 2023 zal de grens nog eens met € 5.000 naar beneden gaan. Het verlaagde tarief wijzigt daarnaast ook, het gaat van 12% naar 16%.
Al met al is het voordeel dat een elektrische rijder heeft van zijn milieuvriendelijke keuze fors minder geworden. In 2019 zorgde de groene keuze voor een verlaging van maximaal € 9.000 van de bijtellingswaarde van elektrische auto's, vanaf volgend jaar is dat nog maar € 2.100. De verlaging van de fiscale voordelen heeft het kabinet nodig geacht, omdat de regeling anders te duur wordt. De ramingen voor nieuwverkopen van elektrische auto’s liggen voor de periode 2022-2025 circa 77.000 stuks boven het verwachte aantal dat in het Klimaatakkoord vermeld staat.
Elektrische auto voor particulier
Dat betekent echter niet dat de aandacht helemaal wegdraait van vergroening van het Nederlandse wagenpark. Integendeel, de aandacht wordt slechts verlegd. Waar tot nu toe voornamelijk de leaserijder in zijn keuze voor een elektrische auto werd bemoedigd, wil het kabinet nu ook de particulier aan de elektrische auto. Dit wordt bereikt door subsidieregels voor emissievrije particuliere personenauto’s.
Ook de maximering van de cataloguswaarde voor toepassing van het lagere tarief kan in dit licht worden verklaard; de aansluiting op de particuliere tweedehandsmarkt zou zo moeten verbeteren.
Kortom, mocht u als zakelijke rijder een elektrische auto willen gaan rijden, dan is het raadzaam dat dit jaar nog op kenteken te laten zetten.
Op de fiets
Naast de leaseauto kan de werkgever ook een fiets ter beschikking stellen. De regels hiervoor waren zeer omslachtig, met een verplichte rittenregistratie. Per 1 januari 2020 geldt hier echter ook een vaste bijtelling voor, net zoals bij de auto van de zaak. Het percentage hiervoor is 7% van de consumentenadviesprijs.