In 2016 openden de deuren van een splinternieuw Van der Valkhotel Nijmegen-Lent. Bart van der Valk, zijn zus Marije en haar man Thijs zijn verantwoordelijk voor het dagelijks management van onder andere dit hotel en Van der Valk Arnhem. Sinds 2018 komt Edwin Schreuder, Extern Accountant, over de vloer om met het management mee te denken met de hoofdlijnen: waar ga je naartoe met je bedrijf en welke processen kunnen verbeterd worden? In gesprek met Bart en Edwin.

“Het afgelopen jaar was een uitdagend jaar voor ons”, vertelt Bart. “We hadden in Arnhem flink geïnvesteerd in een nieuw restaurant dat per 16 maart 2020 zou openen en toen kwam corona. Aan het begin maakten we ons flink zorgen. Niemand wist hoe lang dit ging duren en wat de effecten zouden zijn op de branche. Op een gegeven moment wordt er meer duidelijk en komt het besef: we gaan dit waarschijnlijk wel overleven. We draaiden een hele goede zomer vorig jaar en kregen het vertrouwen in een redelijk goede tweede helft van het jaar. En toen ging alles weer dicht.”

Uitdaging

Met behulp van onder andere Visser & Visser kreeg het management meer inzicht. “Het is in zo’n situatie belangrijk om je cashflow goed in de gaten houden. Intern hebben wij daar memo’s voor opgesteld. Visser & Visser kijkt met een kritisch oog mee, zodat wij weten dat we aan onze verplichtingen kunnen blijven voldoen.”
De grootste uitdaging? Bart: “De kosten onder controle houden en ervoor zorgen dat je je gasten en personeel kunt behouden. Met de NOW was een groot gedeelte van de lonen vergoed, maar voor de vaste lasten was er bijzonder weinig geregeld vanuit de overheid. De eenmalige € 4000,- was een druppel op een gloeiende plaat.”

Kritische vragen

Edwin ondersteunde het management in de werkzaamheden rondom de steunmaatregelen, maar ook als het gaat om btw-aangiften, personeel en processen denkt hij met ze mee. Edwin: “Van der Valk is echt een groot en bekend merk. Mooi is dat het bedrijf door de omvang die het heeft, veel intern zelf in huis heeft. Ik ben daardoor niet bezig met allerlei basisopstellingen en sheets, maar kan meedenken op de hoofdlijnen. Waar ga je naartoe met je bedrijf, tegen welke dingen kun je aanlopen? Ook maken we het vergelijk met de hotels onderling: waar zijn verschillen? En waarom is dat? Onze rol is dat we een spiegel voorhouden, kritisch meekijken en af en toe ook lastige vraag stellen.”
Bart waardeert dat. “Het levert ons mooie jaarcijfers op”, zegt hij met een lach. “Het is goed om kritische vragen te krijgen. Je kunt altijd verbeteren en zeker als het gaat om processen, weten wij ook niet alles.”

Inmiddels zijn de steunpakketten vanuit de overheid verbeterd en kijkt Bart positief vooruit. “We zijn redelijk goed gevaren. We kunnen nu de zeilen strak trekken en weer vooruit. De gasten willen en wij willen. Ik heb er alle vertrouwen in: we gaan een betere tijd tegemoet.”

Klaar voor een uitdagende functie binnen onze Audit & Assurance-tak? Bekijk onze vacatures.

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur