Door de coronacrisis gaan veel bedrijven op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Ze komen met nieuwe producten of diensten, proberen andere markten te betreden of nieuwe klantsegmenten aan te spreken. Denkt u hier ook over na of bent u hier al volop mee bezig? Dan is het belangrijk dat u de keuze die u maakt financieel en cijfermatig kunt onderbouwen. Niet elk plan is namelijk een goed plan. In de praktijk zie ik regelmatig goedbedoelde proefballonnetjes en experimenten die onderaan de streep juist geld kosten. Dat is het laatste wat u nu kunt gebruiken.
Krijgt u antwoord op deze vragen?
U wilt juist weten waar u uw tijd en geld nu het beste in kunt steken. Beschikken over actuele stuurinformatie is dan onmisbaar. Weet u bijvoorbeeld wat uw voorraden waard zijn en welk verlies u kunt nemen om ruimte te scheppen voor investeringen die nodig zijn om nieuwe markten aan te boren? Heeft u in beeld hoe lang u omzetverlies kunt dragen met de huidige steunmaatregelen? Weet u wat de boekwaarde is van machines of voertuigen die nu stilstaan en kunt u beargumenteren of aanhouden beter is dan afstoten? En als een nieuw concept, product of dienst een succes wordt, bent u dan eigenlijk in staat om snel op te schalen?
Te klein voor een controller of CFO?
Met name in het mkb merk ik dat het voor ondernemers soms een uitdaging is om antwoorden op dit soort vragen te krijgen. Vaak is de financieel-administratieve afdeling namelijk vooral gericht op uitvoerende taken. Ook wordt er regelmatig gewerkt met verouderde software of zijn financieel-administratieve processen niet zo ingericht dat er snel analyses gemaakt kunnen worden.
Kortom: er zit vaak een gat tussen administratie en management. Mijn advies is om daar wat aan te doen. Is uw bedrijf nog te klein voor een fulltime controller of CFO? Dan is een tussenstap een optie. Als consultant help ik meerdere mkb-bedrijven om hun administratieve afdeling te herstructureren en vul ik op interim-basis een managementpositie in. Ik ondersteun management en directie bijvoorbeeld met het maken van trendberekeningen en analyses, zodat strategische keuzes financieel onderbouwd kunnen worden. Tegelijkertijd probeer ik mezelf zo snel mogelijk overbodig te maken door bijvoorbeeld administratieve processen opnieuw in te richten en kennis over te dragen!
* Deze blog is eerder als column verschenen in Business in Barneveld.