Wat als je in coronatijd een leuke vacature spot, besluit te solliciteren en start bij een nieuw bedrijf? Dan gaat alles wat anders dan normaal. Je ontmoet je nieuwe collega’s voornamelijk via Teams, krijgt een taart thuisgestuurd in plaats van die aan te snijden op kantoor en wordt ingewerkt op afstand. Daan de Waal en Remco Groen startten beiden begin april. Daan als Junior Belastingadviseur en Remco bij onze IT businessunit Growteq als Medior .NET Developer. Hoe kijken zij terug op hun eerste weken?

“Ik solliciteerde in de periode dat er nog geen maatregelen waren genomen”, vertelt Remco. “De gesprekken begin februari waren nog op een goed gevuld kantoor in Ridderkerk. Wat me de tweede keer dat ik het kantoor bezocht gelijk opviel was de sfeer. Het was vrijdagmiddag rond 16:00 uur en de bureaus waren gevuld met bier en borrelnootjes. Ondanks dat had ik wel de indruk dat er nog enthousiast werd doorgewerkt. Na het tekenen van het contract heb ik met een eigen biertje ook de eerste handen geschud. Hopelijk wordt dat weer snel normaal.” 

Goede start

Voor Daan is dit zijn eerste fulltime baan. “Mijn eerste werkdag op 1 april viel in de thuiswerkperiode. Toch heb ik dat niet als een belemmering gezien, omdat er vanuit Visser & Visser veel werd gecommuniceerd. Ik vond het fijn om te merken dat er binnen de organisatie echt moeite werd gedaan om me een goede start te geven. Zo kreeg ik ruim voor mijn eerste werkdag al een belletje met het bericht dat men er het volste vertrouwen in had om deze nieuwe vorm van inwerken tot een succes te maken. Toch was niet alles nieuw, want de traditionele welkomsttaart werd gewoon thuisbezorgd.”

Verrassing

Voordat hij in dienst kwam, werd Remco al verrast met een thuiswerkpakket dat bij alle collega’s aan de deur werd bezorgd om het thuiswerken wat aangenamer te maken. “Wat een leuke verrassing was dat. De consumpties hebben we lekker opgegeten, de andere attributen liggen binnen handbereik in de buurt van de thuiswerkplek.” De eerste werkdag was ‘gewoon’ op kantoor. “Afgezien van het bijna lege kantoor, voelde het redelijk normaal. Helaas wel zonder de Growteq-lunch die ik tot nu toe alleen van foto’s en verhalen ken. In de eerste week werd er een bloemetje thuisbezorgd, dat is toch leuk.” 

Uitdaging

De eerste weken zijn wel even wennen. “In het begin heb ik bewust steeds 1 à 2 collega’s per dag gebeld om even kennis te maken”, vertelt Daan. “De grootste uitdaging met thuiswerken in de eerste weken vond ik om steeds weer te ‘durven’ bellen. Wanneer je iemand bijvoorbeeld al vier keer hebt gebeld voor uiteenlopende (kleine) vragen, is de stap om wéér te bellen best hoog. Het is dan ook fijn om te weten dat er juist voor zulke situaties een inwerkcoach is, waar je ook voor je vijfde vraag terecht kunt.” 

“Ergens nieuw starten is altijd een beetje onwennig”, vertelt Remco. “Los van de vreemde situatie is Teams een mooi hulpmiddel om toch contact te onderhouden en een redelijk normale eerste maand door te maken. Het kost wel wat meer energie dan even bij iemand langslopen en een vraag stellen, maar bij ingewerkt worden hoort ook veel lezen en zelf onderzoeken. De stap om contact op te nemen is niet groot. Iedere ochtend staat er overleg gepland met het hele team om de status door te nemen en om vragen door te nemen. Gelukkig worden de maatregelen langzaam meer versoepeld en kunnen we hopelijk binnenkort weer naar kantoor.”



 

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur