Met een vloot van 20 heteluchtballonnen verzorgt Ballonvaartcentrum Van Manen kwaliteitsballonvaarten voor elk gezelschap. Aan het roer staat Jan van Manen, die met iets meer dan 1300 vluchten heel wat uurtjes in de lucht doorbrengt. Hij nam het bedrijf over van zijn vader, verhuisde naar een ruimere locatie én deed tegelijkertijd ook nog een overname van een collega-ballonvaartbedrijf. Jaap van Beek, partner en accountant bij Visser & Visser, begeleidde de ondernemer tijdens deze veranderingen die de nodige uitdagingen mee zich mee brengen.
Geen vlucht hetzelfde
Wat maakt ballonvaren zo bijzonder? “Ik ben aan de pilootopleiding begonnen omdat ik ook zelf de lucht in wilde. Hoe meer vluchten ik deed, hoe meer plezier ik er in kreeg. Doordat je altijd een ander gezelschap aan boord hebt, is elke vlucht ook weer anders. Je bezorgt mensen echt een mooie ervaring. Dat maakt het voor mij mooi”, vertelt Jan. In de harde groei van de laatste jaren, ziet Jan ook een duidelijk verschuiving. “We hebben altijd veel bedrijfsballonnen gehad die door bedrijven ingezet worden voor marketingdoeleinden, maar we zijn de laatste jaren vooral gegroeid op de particuliere markt. Ik vind dat ook mooier, want er zijn er veel meer van.”
Uitdaging
Visser & Visser is vanaf het begin betrokken bij de onderneming. Uiteraard houdt Jan het financiële plaatje in de gaten, maar als het gaat om cijfers laat hij dat toch liever aan zijn adviseur over. Tijdens de verhuizing en overname van ballonvaartcentrum Van Harten heeft Jan veel gehad aan de gesprekken met Jaap. “Het was op dat moment best veel bij elkaar. Je staat voor een uitdaging en wilt dat het gaat lukken.” Jaap: “We hebben samen gekeken naar bijvoorbeeld de ondernemingsvorm, overdrachtsbelasting of financieringsaanvraag. Wat kun je daar voor slimme keuzes in maken? Ik denk daar graag in mee.”
Goede richting op
Ook nu het bedrijf weer in wat rustiger vaarwater is gekomen zitten Jan en Jaap regelmatig met elkaar om de laatste ontwikkelingen te bespreken. “Het is fijn dat je elkaar goed kent en daardoor ook weet wat je aan elkaar hebt. Als er iets is, kan ik gewoon even bellen. In 10 minuten weet ik weer welke richting we op gaan”, besluit Jan tevreden.