Wat begon als een webshop in bloemen en boeketten groeide uit tot een merk met een breed assortiment op het gebied van luxe woonaccessoires, decoratie en designmeubelen. Flowerfeldt staat voor exclusiviteit, kwaliteit en ambacht. De persoon achter het concept is Patrick Eijbersen, een gedreven marketingspecialist met passie voor stijlvolle producten. Met hulp van Visser & Visser kon de verhuizing naar een nieuw pand met showroom binnen no time gerealiseerd worden.
“Marketing en communicatie is mijn achtergrond”, vertelt Patrick. “In dat vak heb ik leuke banen gehad, maar de drijfveer om een eigen bedrijf te starten is er altijd geweest. Ik ben iemand die altijd op zoek is naar de breedte. Ik houd niet van afgebakende terreinen."
Exclusief en kwaliteit
Het assortiment van Flowerfeldt bouwde langzaam uit door steeds nieuwe merken aan zich te verbinden. “Het werkte als een soort sneeuwbaleffect. Ik kwam in contact met bijzondere merken die hun producten aan Flowerfeldt wilden verbinden. Zo bouwden we een online platform van 50.000 producten in totaal op. Allemaal kwalitatief hoogstaande merken. Dat trekt ook weer nieuwe merken aan.”
Exclusiviteit en kwaliteit zijn belangrijke pijlers van Flowerfeldt. “De liefde voor producten zie je bij Flowerfeldt terug, omdat het ambachtsproducten zijn. Elk product dat wij verkopen is uniek. Het komt ook voort uit mijn eigen voorliefde voor mooie producten. Ik wil exclusiviteit weer terugbrengen. De gemiddelde winkelstraat in Nederland verkoopt dertien-in-een-dozijn-producten. Waar is dan het onderscheidend vermogen?” Bij Flowerfeldt vind je one-of-a-kind producten. “Het betekent niet dat ik smaak koppel aan wat we verkopen, wel kwaliteit. Al onze producten worden zorgvuldig geselecteerd en gecontroleerd voordat ze naar de klant gaan. We verkopen niet alleen luxe en dure producten, exclusiviteit binnen elk budget is wat we bieden.”
Beleving en emotie
De nieuwe showroom die in november werd gerealiseerd, is een belangrijke stap voor Flowerfeldt. “Onze producten draaien om beleving en emotie. Klanten willen langskomen om producten te zien en voelen voor ze tot aankoop overgaan. Enerzijds kunnen we met de showroom in die behoefte voorzien, anderzijds biedt het ook weer mogelijkheden voor cross-selling tussen online en offline klanten. Een goede ervaring in de showroom leidt de volgende keer tot een online aankoop.”
Hoewel Patrick in eerste instantie niet op zoek was naar een alternatieve locatie, was hij verkocht toen hij op Funda het pand in Vuren tegenkwam. “Het kwam op mijn pad. Ik ging het pand bezichtigen en voor binnenkomst wist ik al: dit is het. Het heeft allure en past uitstekend bij de uitstraling van Flowerfeldt.” Op drie juni besprak Patrick de plannen met William van de Werken, cliëntadviseur bij Visser & Visser, en zes weken later werd de handtekening onder het contract gezet. William: “De stap naar een nieuw pand kwam sneller dan gedacht. We wisten dat het een uitdaging ging worden om het financieel haalbaar te maken. Samen zijn we aan de slag gegaan met het opstellen van een financiële prognose. Wat zijn de verwachtingen naar de toekomst toe? Welke mogelijkheden biedt dit pand om die verwachtingen waar te maken? Omdat de financiering bij banken traag verliep, zijn we op zoek gegaan naar een alternatieve manier van financieren. Via mijn eigen portefeuille binnen Visser & Visser kon ik een investeerder laten aanhaken die graag andere bedrijven financieel ondersteunt om zo bij te dragen aan het realiseren van hun dromen en ambities. Via die weg was de financiering heel snel rond.”
In die snelheid ligt volgens Patrick de meerwaarde van de ondersteuning vanuit Visser & Visser. “Het tempo lag enorm hoog. Binnen no time lag er een marketing- en investeringsplan, getoetst door Visser & Visser. Daardoor konden we zeven weken later al verhuizen. Die snelheid is echt een prestatie geweest.”
Internationaal
Vanaf het begin was duidelijk voor Patrick dat het bedrijf de internationale markt zou gaan bedienen. Een accountantskantoor met een internationale tak in huis was voor hem dan ook een vereiste toen hij eind vorig jaar op zoek ging naar een nieuwe accountant en in contact kwam met Visser & Visser. “Onze klanten komen uit onder andere New York, Saudi-Arabië en Hong Kong. Met groeiambities in mijn achterhoofd zocht ik een accountantskantoor dat alle disciplines beheerst en op gebied van complexe, internationale wet- en regelgeving kennis en expertise heeft. Die specialismen beheerst Visser & Visser uitstekend.”
Door de automatiseringsgraad van de systemen waar Visser & Visser mee werkt, kost ook de administratie Patrick weinig tijd. William: “Alle orders staan twee seconden later in het financiële pakket en managementdashboard van Flowerfeldt. Die automatisering en snelheid is belangrijk voor een ondernemer.”