Een bv of een eenmanszaak? Hoe richt je je administratie in? Welk softwarepakket is het meest geschikt? Vragen die op je afkomen als startend ondernemer. Emilie van Rijckevorsel-Teeuwen en Jeroen Mencke startten ruim een jaar geleden hun eigen advocatenkantoor: Van Rijckevorsel Mencke. Zij zijn dé gesprekspartner voor advocaten en notarissen op het gebied van beroeps­aansprakelijkheid, compliance en tuchtrecht. Dirk Verheul, accountant bij Visser & Visser, stond hen als hun adviseur bij in de opstartfase.

Voordat ze het besluit namen een eigen kantoor te starten, werkten Emilie en Jeroen bij advocatenkantoor Houthoff. Jeroen: “We hadden het daar erg naar ons zin, maar wilden meer de focus leggen op tuchtrecht en daarnaast ook de vrijheid hebben om voor kleinere kantoren te werken en meer te doceren en cursussen te geven. Kortom, onze eigen koers varen.” De aanleiding voor een weloverwogen besluit, dat in alle openheid en in goed overleg met het kantoor waar ze op dat moment werkten werd genomen.


Voordeel

Toen het besluit eenmaal was genomen, kwam Dirk in beeld. “Emilie en Jeroen kwamen naar mij toe met de vraag: hoe gaan we dit praktisch inrichten?”, vertelt hij. “In de eerste fase is het belangrijk om te kijken naar de rechtsvorm. Wat zijn de voor- en nadelen van een bv, eenmanszaak of maatschap? Maar ook: hoe richt je je administratie in en met welke software ga je werken? Veel kleinere ondernemers denken dat het slim en efficiënt inrichten van administratieve processen door middel van software alleen haalbaar is voor grotere kantoren. Een misvatting als je het mij vraagt. Je kunt als ondernemer heel veel voordeel halen uit zo’n investering, juist omdat je je daardoor bezig kunt houden met je eigen specialisme.”

Een uitspraak waar Emilie zich in kan vinden. “Als startup ben je kwetsbaar, omdat je opeens geconfronteerd wordt met zaken waar je geen ervaring mee hebt. Je moet keuzes maken over werkruimte, ICT-voorziening, de administratie, software, et cetera. Al die cijfers en begrotingen kunnen best afschrikken in het begin. Voor ons reden om ervoor te kiezen de administratie uit te besteden. Als ondernemer vinden wij het belangrijk om de cijfers en administratie goed te begrijpen, maar daarna geven wij het graag uit handen. Het geeft ons veel rust en bespaart veel indirecte uren. Waar wij uren mee bezig zijn, doet Dirk in een half uur.”


Vertrouwen

Het starten van een kantoor is een sprong in het diepe, maar vertrouwen ligt aan de basis van het partnerschap tussen Emilie en Jeroen. “Het belangrijkste is dat je er hetzelfde instaat’, vertelt Jeroen. “Juist ook als het gaat om financiën is het belangrijk om dezelfde visie te hebben. Daarvoor hoef je niet per se alles tot achter de komma op papier vast te leggen, zoals bijvoorbeeld het aantal declarabele uren of vakantiedagen. Niet dat wij dergelijke zaken niet bespreken. Integendeel, het gaat ons echter erom dat we primair op basis van wederzijds vertrouwen samenwerken.” Emilie vult aan: “Jeroen en ik hebben een vertrouwensrelatie en dat blijkt heel goed te werken voor ons. Er zijn ongetwijfeld mensen voor wie dit niet zal werken. maar voor ons is vertrouwen een voorwaarde in de samenwerking.”

Dat geldt ook voor de samenwerking met Dirk. Jeroen: “Dirk begrijpt onze visie en denkt mee in onze behoefte. Daarin vertrouwen we erop dat hij ons het juiste adviseert. Wij zochten een degelijke accountant. Iemand die het netjes en zuiver doet. Bij Dirk hadden we een goed en rustig gevoel. Het is best een stap en dan zoek je iemand die je vertrouwt.”


Stabiel en efficiënt

Wat heeft het opgeleverd? “Een stabiele onderneming”, volgens Emilie. “We gaan niet voor het grote geld en risico’s, maar willen belangrijk en zinvol werk doen waar we blij van worden. Dat is het doel geweest van onze start. De samenwerking met Dirk heeft ervoor gezorgd dat er een goede basis staat.” Jeroen: “Het werk wordt ook steeds efficiënter. In het begin scande ik nog alle bonnetjes en facturen handmatig in, nu gaat dat heel makkelijk met de software die we nu gebruiken.”


vanrijckevorselmencke.com

Weten wat Visser & Visser voor u kan betekenen? Lees meer over onze diensten voor advocatenkantoren.

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur