Nemesys, zo moest volgens Ad Sterk het Telecombedrijf dat hij in 1990 startte gaan heten. Een naam uit de Griekse oudheid en een verre zonneplaneet. Vanaf 2002 besloten vier jonge ondernemers een andere koers te varen en ging Nemesys zich naast telefonie meer profileren als IT-specialist. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot Nemesys Groep met acht zelfstandige bedrijven die actief zijn op het gebied van IT, Telecom en Energie. “Een mooie, sterke naam die we na management buy-out in 2002 hebben gehouden. Deze naam was goed in markt vertegenwoordigd en dat is alleen maar beter geworden”, aldus Rob de Zwart, algemeen directeur van Nemesys Groep.
Veranderende markt
In 2006 zagen de mannen de markt veranderen. “Het begon bij ons te kriebelen. We zagen dat bedrijven wilden innoveren en ook nieuwe technieken wilden adopteren, alleen ze konden niet investeren.” Met de bedrijfsovername van Ratio in 2008, nu onderdeel HostedXL van Nemesys Groep, kwam naast de koopvariant ook de dienstenvariant in beeld. “Wij zagen dat steeds meer mensen naar de Cloud toegingen. Daarmee kwam een ander businessmodel in beeld. Waar we vroeger iets verkochten met een servicecontract en upfront vergoeding, gingen we naar een model waar je betaald werd per maand. Dat was even anders, even aanpoten.”
In beraad
Vijf jaar terug staken de vier ondernemers de koppen bij elkaar. Kunnen we oud worden met de diensten die we op dit moment in huis hebben, was de vraag. “We zagen dat we steeds meer moesten doen en de marges werden steeds dunner. Dan kun je óf andere gebieden opzoeken, waardoor je meer kunt blijven doen óf je zegt: we gaan verbreding zoeken in ons portfolio. Kunnen wij diensten erbij nemen waar vraag naar is in onze markt, wat een verlengstuk is van hetgeen we al doen?” En dat is wat Nemesys ging doen. Door de jaren heen is het bedrijf uitgebouwd door andere partijen te betrekken bij Nemesys Groep: “Partijen benaderden ons met een mooi concept in de ICT-markt, waarmee ze bij banken niet terecht konden. Die snapten hun model niet. Wij wilden daarin investeren en zo zijn we gestart met bedrijven op te zetten”, vertelt Rob.
Het achtste bedrijf is sinds 15 april aangesloten bij Nemesys Groep, Promisys. Doet IT zoals beloofd. “Dat is eigenlijk een samensmelting van de IT-activiteiten van Nemesys en die van NC automatisering en samen starten we een IT-bedrijf met een mannetje of 12, waarmee we de markt bedienen. Voor de klant creëren we hiermee een bredere kennisgroep en kunnen we weer een volgende stap gaan maken.”
Luisteren naar de vraag
Rob ziet de dienstverlening en de rol van de adviseur veranderen. “Doordat we nu acht op zichzelf staande bedrijven hebben met allemaal een andere marktbenadering, ontstaat er ook cross-selling onderling en ben je een prettigere gesprekspartner voor klanten. Je kunt breder sparren, dus we krijgen ook steeds meer adviseur-ambassadeurs vanuit de commerciële gedachte. We hebben eigenlijk niet meer dé verkoper die even langskomt, een handtekening haalt en daarna zie je hem niet meer. Bedrijven hebben de behoefte om verder te kijken dan alleen een belletje.”
Volgens Rob is enorm belangrijk om in gesprek te gaan: “Luisteren naar de vraag van het kloppend hart, dat is wat wij doen. Vooral veel meedenken, aan tafel zitten en geen ja-knikker zijn. Wij stoppen liever wat meer tijd in de voorkant in gesprekken, dan dat we aan de achterkant moeten gaan dweilen.”
Praktisch en doeltreffend
Deze aanpak herkent Rob ook in het contact met Kees de Hoog, cliëntadviseur bij Visser & Visser: “Kees en ik sparren regelmatig door de telefoon en twee keer per jaar kom ik langs om mijn personal holding door te nemen. Dan geeft hij me tips en tricks mee. Ik vind het heerlijk als Kees mij vragen stelt, waarvan ik het antwoord niet weet. Dan zet hij me namelijk aan het denken. Kees prikkelt op een positieve manier, laat me nadenken en helpt in beslissingen te nemen. Dat kan zowel zakelijk als privé zijn en dat voelt vertrouwd.”
Visser & Visser staat met een multidisciplinair team klaar, vult financieel directeur Berry Oudshoorn aan: “Visser & Visser doet zowel de advisering als de jaarrekening en alles wat daarmee samenhangt. En als we een vraag hebben over een specifiek onderwerp wordt er wel een specialist op dat gebied ingevlogen. Voor fiscaal advies heb ik veel met Erik Klop (Red. partner en belastingadviseur bij Visser & Visser) te maken en met Kees de Hoog neem ik de jaarstukken door.” Praktisch en doeltreffend noemt Berry de aanpak. Alles digitaal aangeleverd krijgen via een link met alle bijlagen, dat was is het verleden wel anders: “Hiervoor was alles minder digitaal. Dit past veel meer bij ons. Dat scheelt heel veel tijd en energie!”
Rob sluit af: “Als ondernemer wil je ook niet altijd overal aan hoeven denken. Dan is het fijn als er iemand zegt: Let hier even op. Visser & Visser weet wat ons drijft, waar we voor staan en kan daardoor ook snel schakelen. Ik denk dat dat belangrijk is, je moet je klant goed kennen. En dat zit bij jullie wel goed!