Lindenhaeghe is een snelgroeiend opleidings- en exameninstituut voor financieel professionals. Over 2013 en 2014 uitgeroepen tot Beste Opleider van Nederland. Directeur Mike Schilperoort vertelt over zijn visie en dagelijkse uitdagingen.
'Per toeval' ontstaan
Wie het opleidings- en exameninstituut Lindenhaeghe in Bilthoven bezoekt, kan niet geloven dat het bedrijf ‘per toeval’ is ontstaan. Alles is er tot in detail doordacht en in perfectie uitgevoerd. “Toch is het zo”, vertelt Mike. “De start van ons bedrijf was zeker niet doordacht. Ik had een mooie functie als salesmanager bij een groot bedrijf, waar ik eerder als hypotheekadviseur had gewerkt. Ik presteerde en verdiende goed, maar toch miste ik iets. Op een ochtend besloot ik dat ik mijn baan zou opzeggen. Dat deed ik diezelfde dag nog.”
En zo stond Mike ’s avonds zonder baan voor de neus van zijn vriendin (intussen zijn vrouw). “Ze was stomverbaasd. Iedereen om me heen trouwens. Ik had namelijk nog nooit geklaagd over mijn baan. En ik had ook niets achter de hand. Ik wist zelfs niet eens wat ik precies wilde gaan doen. Behalve dan: voor mezelf beginnen. Door een trainer/coach die korte tijd later toevallig op mijn pad kwam, kwam ik op het idee om ook mensen te gaan trainen en opleiden. Zo ben ik als financieel professional een opleidings- en exameninstituut gestart voor de branche waarin ik jaren had gewerkt. Dat deed ik samen met oud-collega Patrick van der Spek, die mijn compagnon werd.”
Benchmark
De twee compagnons zijn intussen tien jaar verder en zo’n honderdtwintig collega’s rijker. Samen hebben ze Lindenhaeghe opgebouwd tot hét opleidings- en exameninstituut voor financieel professionals in Nederland. “Vanaf dag één stond voor ons de kwaliteit van onze opleidingen voorop. Patrick en ik hadden vanuit onze oude functies veel ervaring met financiële opleidingen. En niet altijd de beste. Daardoor wisten we precies wat we niet wilden. Dus geen inspiratieloos onderwijs zonder concrete doelen. Of van die trainingen waarvan je denkt: Wat doe ik hier? Waardoor de stof niet blijft hangen. Wat we wel wilden: financieel professionals duurzaam en compleet ontwikkelen. Dat vraagt in onze ogen om onderwijs waarbij niets aan het toeval is overgelaten.”
Die drang naar perfectie en zekerheid heeft volgens Mike geleid tot een ‘haast ziekelijke fascinatie’ om constant de eigen prestaties te meten en te toetsen. “We benchmarken constant onze resultaten. Dat doen we per trainer, per locatie en per groep. Hiermee bereiken we dat iedereen een topniveau nastreeft in zijn werk. Daarnaast streven we naar een perfect geoliede machine die de studenten ondersteunt. Een onderwijsinstelling waar boeken dus wél op tijd worden geleverd en de studiematerialen en de communicatie perfect zijn.”
Perfectie
Perfectie is niet alleen hét speerpunt van de directie, het zorgt er volgens Mike ook voor dat studenten goed presteren. “Bij Lindenhaeghe leiden we zo’n 60.000 mensen per jaar op. Onze studenten móeten veelal vanuit hun functies bepaalde diploma’s behalen en behouden. Verplichte (na)scholing zorgt niet altijd voor de juiste motivatie. Wij laten ze echter ervaren dat opleiden anders en leuk kan zijn. Hierop selecteren en trainen we ook nadrukkelijk onze opleiders. Dat zijn geen gewone docenten, het zijn ‘entertrainers’. Moesten we vroeger als the new kid on the block trainers ervan overtuigen dat ze bij ons moesten komen werken, nu is Lindenhaeghe een gevestigde naam. Een bedrijf waarvoor mensen graag willen werken: het FC Barcelona onder de opleiders. Tweemaal verkozen tot de beste opleider van Nederland. Uiteraard zijn we daar hartstikke trots op.”
Groeistuipen
Alle successen ten spijt, er waren afgelopen jaren zeker ook leermomenten. “We zijn gigantisch gegroeid. Met de nodige groeistuipen”, vertelt Mike. “Dat is niet erg. Bij groei hoort chaos. Die moet je dan alleen wel goed managen.” Terugkijkend is het volgens Mike nooit rustig geweest op de werkvloer. “Dat lag zeker ook aan mij. Ik heb lange tijd alle managementtaken in eigen hand gehouden. Maar aangezien ik maar twee handen heb, bleven zaken hierdoor soms te lang liggen. Daar heb ik zeker van geleerd.
Ik heb nu diverse managementtaken overgedragen aan diverse collega’s en verantwoordelijkheden en lasten verdeeld in deze managementlaag.” Dat geeft de directeur ‘meer rust’. Toch verwacht hij niet dat het ooit echt rustig wordt binnen Lindenhaeghe. “We groeien zo hard, dat blijft voor dynamiek zorgen op de werkvloer. En veel nieuwe gezichten. Onlangs blunderde ik tijdens een presentatie voor het personeel. Doordat er zoveel nieuwe mensen werken, wist ik even niet meer precies wat iemand voor functie had. Dat kan natuurlijk niet.”
Sociaal innoveren
Nu de managementtaken beter zijn verdeeld kan Mike als visionair verder met het ontwikkelen van zijn bedrijf. “Dat is ook wat ik het liefste doe. Nieuwe ideeën bedenken, waardoor we uiteindelijk nog beter kunnen presteren.” Hoe Mike zijn toekomst ziet? “Ik voel dat Lindenhaeghe nog wel drie keer groter kan worden en daar wil ik me dan ook sterk voor maken. Met name door te investeren in ons personeel: sociaal innoveren welteverstaan. Door te investeren in onze mensen en in de wijze waarop zij samenwerken, scheppen we de voorwaarden om innovaties en prestaties sneller tot stand te laten komen.” Mike vervolgt zijn toekomstdroom: “Ook wil ik blijven investeren in de juiste mensen om ons heen; bijvoorbeeld de adviseurs van Visser & Visser. Het mooie is dat we in dit accountants- en advieskantoor de ongelooflijke gedrevenheid herkennen waarmee we zelf ook voor onze klanten werken. Dat maakt wel dat we echt een klik hebben en prettig samenwerken. Ik had gewild dat we eerder hadden samengewerkt.” Of Mike dan zaken anders hadden willen doen? “Nee, zeker niet.” Terugkijkend zou Mike echter nooit meer een bedrijf starten zoals hij 10 jaar geleden heeft gedaan. “Zo’n grote stap zo ondoordacht zetten, zou ik nu nooit meer doen. Ik had een veel te grote mond destijds. Nu heb ik vooral een groot bedrijf. Maar wel één waar ik trots op ben.”