Scott Sully, Dominic Bacon en Wayne Gibson zijn de eigenaren van RIF Group en werken sinds 2018 samen met Visser & Visser. Wat bracht hun logistieke onderneming naar Nederland, wat drijft hen om hun bedrijf voortdurend verder te ontwikkelen en waaraan heeft RIF het succes volgens hen te danken? De concurrentie op de logistieke markt is moordend, maar volgens Scott, Wayne en Dominic zijn de factoren voor succesvolle groei tamelijk eenvoudig.

Afgelopen november werd het 20-jarig bestaan van RIF gevierd met een groot feest. Maar als het aan de CEO van het bedrijf had gelegen, was deze mijlpaal waarschijnlijk ongemerkt voorbijgegaan. “Ik ben niet iemand die al te veel achteruit kijkt,” vertelt Scott Sully. “Ik richt mijn blik liever op de toekomst en denk na over de volgende stap, de volgende uitdaging. Ik kan nauwelijks geloven dat het alweer 20 jaar geleden is dat we RIF Worldwide oprichtten en begonnen met diensten op het gebied van internationaal transport en douane-inklaring. Het belangrijkste is dat we als eigenaren nog steeds vrienden zijn. Dat zie ik als onze grootste prestatie.”

Wat is hun geheim? “Er bestaat een goede chemie tussen ons denk ik”, antwoordt Dominic. “We hadden al eerder samengewerkt, dus we kenden elkaar al en wisten wat we aan elkaar hadden. Samen een bedrijf beginnen is als in het huwelijksbootje stappen: je weet van tevoren niet of het gaat werken, maar gelukkig heeft het voor ons geweldig uitgepakt. We waren het alle drie eens over waar klanten volgens ons behoefte aan hebben en dat was een uitstekend vertrekpunt.”


Vertrouwen winnen

Maar hoe weet een bedrijf wat zijn klanten willen? Wayne legt uit dat het allemaal om goede relaties draait. “Het is heel simpel, als klanten je niet mogen komen ze niet terug. Het gaat niet alleen om dienstverlening, maar ook om het winnen van vertrouwen. De meeste bedrijven streven naar het binnenhalen van hele grote klanten, maar tot de dag van vandaag specialiseren wij ons in het fundament waarop dit bedrijf is gebouwd: het midden- en kleinbedrijf. Die zijn op zoek naar een nauwe samenwerking met een bedrijf dat hen een voordeel oplevert dat de concurrentie niet in huis heeft.”


Het voordeel dat RIF biedt is klantenservice van topniveau. “Het klinkt misschien als een cliché maar we hebben er altijd voor gezorgd dat we ruim voldoende mensen in dienst hebben - dat is echt essentieel voor een dienstverlener. Het is heel gemakkelijk om geld te verdienen door te bezuinigen op de medewerkers die de dienst moeten verlenen. Dat klanten de klantenservice bellen en dan tien tot vijftien minuten of langer in de wacht staan. En als ze dan eindelijk iemand aan de lijn krijgen, hebben ze elke keer met een andere medewerker te maken. Dat is niet hoe wij werken. Als een klant iets wil, streven we er bovendien naar om direct te leveren. Als een klant een vraag heeft, is dat een kans om net dat beetje extra te doen voor die klant.”
Scott noemt tevens dat het belangrijk is om een goede logistieke partner te zijn. “Veel logistieke bedrijven kijken naar de klant en zien alleen winst. Maar wij spelen een belangrijke rol in het streven van de klant om diens bedrijf verder uit te breiden. Zij vertrouwen erop dat wij hun goederen veilig opslaan en op tijd leveren. Wij vormen een verlengstuk van hun bedrijf en hun merk. Als wij niet slechts goed werk leveren, maar buitengewoon goed werk leveren, draagt dat bij aan hun groei en daar profiteren wij ook weer van.”


De start van RIF Europa

RIF Europe BV werd in 2018 opgericht in Nederland, maar de relatie van het bedrijf met Nederland dateert al van ver daarvoor. RIF heeft vanaf het begin logistieke oplossingen verkocht via Nederland door klanten in het Verenigd Koninkrijk te helpen hun goederen naar het Europese vasteland te krijgen. Dominic: “Het opstarten van RIF Europe was ons eerste avontuur over de grenzen. De tijd was rijp voor ons eigen bedrijf hier. De brexit heeft zeker een rol gespeeld, qua timing, maar ik denk dat we ook zonder brexit inmiddels wel een vestiging in Nederland hadden gehad.”

In de afgelopen vier jaar heeft het team van Visser & Visser RIF bijgestaan in een periode van snelle groei. Bij de oprichting van RIF Europe BV was de directie erop gespitst de juiste professionele ondersteuning te krijgen. “Je hebt advies nodig van mensen die bekend zijn met de lokale markt – dat is ontzettend belangrijk”, aldus Dominic. “Je denkt misschien dat je wel weet hoe alles werkt, maar dat is een misvatting, zelfs als je vooraf alles uitzoekt op internet. Je hebt nog steeds deskundige hulp en ondersteuning nodig van een lokale onderneming die goed is in wat ze doet. Wij hebben die hulp en ondersteuning gevonden bij Visser & Visser.”


Vooruitkijken

RIF heeft momenteel honderden medewerkers in dienst en is de afgelopen drie tot vier jaar hard gegroeid. Welk effect heeft dit gehad op Scott, Dominic en Wayne? Hebben ze er nog steeds net zo veel plezier in als in het begin? Scott: “Ik vind het nog altijd geweldig. Ik kan de hele dag wel over ons bedrijf praten. Het is mijn kindje, mijn levenswerk. En er is nog zo veel dat we willen doen.” Dominic en Wayne zijn het hiermee eens: “We zijn alle drie anders. Maar dat maakt het juist beter. Net een cocktail. Als je zorgt voor de juiste combinatie van ingrediënten is het heerlijk!”

rifgroup.co.uk

----------------------------------------------
Het team van Visser & Visser team regelt de belastingzaken, verzorgt de salarisadministratie en stelt de jaarrekening op voor RIF. Met ingang van dit jaar verricht het team tevens de verplichte jaarrekeningcontrole, waartoe RIF in verband met de groei van het bedrijf wettelijk verplicht is. De werkzaamheden die hierbij komen kijken zijn meestal redelijk complex van aard en vereisen de inzet van diverse specialisten. Voor accountant en vestigingsmanager Erik Bakker zijn het juiste deze zaken die het werken voor RIF Europe zo aangenaam maken. “Je draait nooit op routine en meestal is er ook nog sprake van tijdsdruk, waardoor het werk zeer dankbaar is. We worden op tal van expertisegebieden uitgedaagd het beste uit onszelf te halen. Op persoonlijk niveau motiveert mij dit om goed werk te leveren.”

Heeft u te maken met internationale vraagstukken binnen uw onderneming? Lees hier meer over ons team International Business en wat wij voor u kunnen betekenen.

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter voor {{ employee.graduate_name }} en wij reageren binnen 2 werkdagen.

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur